FANDOM

Polish version

Template:Spoiler Template:Postać Fil - polska stalkerka z warszawskiej Woli. Główna bohaterka Zapisków Upadłej Ziemi. W chwili kiedy rozgrywa się akcja powieści, czyli w 2015 roku ma 29 lat i żyje w tunelach pod Kotłownią Wolską.

Historia

Przed Zapiskami

Fil urodziła się w grudniu 1984. Jest sierotą, ponieważ jej rodzice zginęli. Maria była potomkinią Rosjanki jaka żyła tutaj z rodziną gdzieś w okolicach Bielan zanim doszło do Wielkiej Wojny Światowej. Światowid, jej ojciec, podobno walczył dla Caratu i później ścigała go Ochrana. Wynieśli się z Caratu, przez Stare Miasto i Gildię do Kotłowni. Podczas podróży ojciec zginął, Fil miała wtedy zaledwie 4 lata, czyli był to rok 1989. Matka zmuszona była zająć się prostytucją, stając się również jedną z najważniejszych kurtyzan u polityków Republiki Nowej Woli. Jednak zmarła gdy Fil miała 8 lat, a więc w 1993. Przyczyną tego było zatrucie się gazem VX jaki przedostał się w wyniku ataku orkanu Edmund, który jeszcze mocniej skaził Europę i zniszczył kilka zabudowań na powierzchni. Maria przebywała w tamtym czasie w Kotłowni odzyskiwanej z rąk bestii i odbudowywanej po wojnie. Zatrucie, mimo najlepszej medycyny, doprowadziło do wewnętrznego uduszenia organizmu.

Dzieckiem, po śmierci rodziców, zaopiekował się Kazimierz - jej stryj. W 1994 roku, w wieku 10 lat wyszła z nim na powierzchnię, na teren dawnego skrzyżowania ulic Kasprzaka, Krzyżanowskiego i Płockiej. Dzięki lornetce mogła z balkonów swobodnie rozglądać się na inne ulice. Jej grupę jednakże zaatakował rekinorzeł, ale został odparty. Zaraz potem przybyło stado Cieni - maszyn, jakie zmieniły swe zachowanie w zwierzęce - ale zanim te zaatakowały stado rekinorłów ich zaatakowało. Stalkerzy zwiali do tuneli, ale dwóch przypłaciło to życiem zostając rozszarpanymi przez zmutowane psy, jakie zagościły na dobre w ruinach Warszawy.

Przez następne lata zajmowała się polowaniem na mutanty, stalkerstwem, handlem, a nawet prostytucją jaka rozpleniła się po apokalipsie. Nauczył ją wszystkiego, co tylko umiał. Pozwalał robić córce co chciała. Karcił ją jednak za bardzo ciężkie przewinienia, nieraz odmawiając nawet racji żywnościowych w postaci kurczaków, sera czy wina, które było niezwykle deficytowym towarem w nowym świecie. Mimo wszystko był dobrym człowiekiem, zastępując jej ojca. Fil jednak pozostała mocno zamknięta w sobie po śmierci matki i niechętnie odzywała się do swojego stryja.

Kierując się do Centrum

28 czerwca 2015 roku jej chłopak - Jeremi - dotarł do jej domu cały zakrwawiony. Ta zawiozła go na oddział intensywnej opieki medycznej do lokalnego szpitala. Ten przekazuje jej hasło oraz kasetę, na której jest nagranie ukazujące jak walczy z jakimiś inteligentnymi mutantami, posługującymi się psioniką. Fil wyrusza więc o 4:30 razem ze swoimi towarzyszami i porucznikiem Kowalskim do Starego Miasta, aby ostrzec całą Warszawę, a może nawet i świat przed inteligentnymi potworami, mogącymi zagrozić całej ludzkości. W skład jej drużyny wchodzili: albinos Siwy, siłacz Dres, Niemiec Gwidon, myśliwy Robert, karzeł Ogryzek, przemytniczka Mia, Rosjanka Matrioszka, a na czele stał Kowalski. Tak wyruszyli do Starego Miasta, przez Zajezdnię Tramwajową im. Tramwajów Warszawskich i dawną Aleję Ententy do jednego z nielicznych skupisk ludności, jakie wróciło na powierzchnię, aby poprosić o pomoc w walce z nimi.

W trakcie wycieczki grupa natrafiła na mentalną anomalię, a także że Mia, która ostrzegała ich przed nią jest psioniczką, jaka uciekła z Czerniakowa za to, że jej rodzice rzekomo byli komunistami, co w tunelach opanowanych przez rząd sanacyjny jest uznawane za ciężkie przestępstwo. Ustawili na granicy tuneli ostrzeżenie, a gdy go ominęli i dotarli do Zajezdni drużyna Ketlinga dowiedziała się, że uważano tunele za opuszczone. Ustanowienie nowego połączenia sprawiło, że dzięki temu udało się ustanowić nową sieć tuneli dla Republiki Nowej Woli. W jednej z restauracji w dawnym namiocie wojskowym jaki rozłożono po apokalipsie przy okazji pokazała im album przedwojennej rodziny, jaka zginęła przez zagładę, jaka wydarzyła się w poniedziałek 20 marca 1950 roku o godzinie 07:15. Mia i Matrioszka nie mogły wyjść ze zdziwienia, słabo kojarzyły też flagę polską, jaka jeszcze wisiała na zdjęciu z dnia 12 maja 1924 roku.

W trakcie wyprawy na Kercelak zaatakowała ich grupa nietoperzy kanałowych. Chociaż odparli ich atak to jednak z ręki jednego ze szponiaków zginął Kowalski. Drużyna pożegnała go, w testamencie Fil odkryła, iż to jej teraz powierzył dowództwo. Jeden z oficerów podwiózł ich na stację metra Kercelak, gdzie ludzie zbudowali osadę Republiki Nowej Woli, tuż przy granicy z Gildią, co było początkiem wielkiej alei, która prowadziła prosto do Starego Miasta i która była terenem neutralnym, a dla wielu grup nawet granicznym. Tam tajemniczo poznała pewnego człowieka, który był z innej grupy. Zjawiając się w umówionym miejscu odkryli ludzi wrogo nastawionych, jacy wzięli ich za włamywaczy, jednak później wszystko się wyjaśniło. Osoba kierująca nimi okazała się być wówczas tylko po drodze i nazywała się Mora. Tam okazała się być nowym przywódcą drużyny. Niedługo potem Kercelak zaatakowały te same mutanty co Kotłownię, ale atak szybko został odparty. Fil odkryła ich nazwę - Satyry. W trakcie jazdy Aleją Ententy i mijając Wojtyłów dowiedziała się wielu innych rzeczy, między innymi tego, że zrobotyzowana kobieta była jedną z niewielu jeszcze żyjących pamiętających Stary Świat - sprzed Dnia Zagłady, a szczególnie sprzed Wielkiej Wojny Światowej.

Wyposażenie