FANDOM

Polish version

Żmijoskroniec - zmutowany wąż, jaki powstał przez pomieszanie się genów żmii zygzakowatej z zaskrońcem. Ich naturalnym siedliskiem stały się tunele dawnych miast, w tym Warszawy. Podobno ma biały zygzak i jest wielkości żmii, ale ma barwę zaskrońca. Szczególnie upodobał sobie siedliska wodne, co się tyczy brzegów Wisły, mokradeł i dawnych kanałów ściekowych.

W 1994 roku wracając z powierzchni wujek Fil - Kazimierz - został ukąszony przez jedno z tych stworzeń. Agresywne, ponieważ naruszono jego teren, ukąsiło bliską osobę głównej bohaterki, niemniej nigdy by go nie zaatakowało, gdyby nie stało mu na drodze. Stalkerzy musieli niestety go zastrzelić, a Kazimierzowi szybko podano nowoczesną odtrutkę i wyleczono ranę na lewej kostce, gdzie stworzenie ukąsiło go mimo posiadania przez niego kombinezonu.

Mimo wszystko żmijoskrońce hoduje się dla jedzenia czy trucizny. W restauracjach podziemnego świata podaje się je z makaronem lub ziemniakami, a także przyprawia się je czosnkiem niedźwiedzim czy innymi przyprawami. Fil jadła je z makaronem i pomidorami koktajlowymi. Mięso węża było tanie i pożywne, a wszystkie produkty przetrwały wyłącznie dzięki schronom projektu o kryptonimie "Ocalenie Ludzkości". Dzięki temu rozmaite składniki zdołały przetrwać apokalipsę ostatniego dnia Wielkiej Wojny Światowej, w wyniku której narodziły się między innymi właśnie żmijoskrońce.