FANDOM

Polish version

thumb|234px|Pałac Kultury i Nauki w 2015 rokuPałac Kultury i Nauki - wybudowany w 1925 roku drapacz chmur na miejscu ruin kamienic na ulicach Złota i Świętokrzyska. Wokoło wybudowano park miejski, na północy postawiono go w stylu angielskim, po stronie zachodniej istniało piękne wejście do Sali Kongresowej i kompleksów molocha, po stronie południowej były dworzec Warszawa Śródmieście, nieco na zachód od niego Warszawa Centralna. Niedaleko znajduje się stacja metra Centrum, która jest zajęta przez frakcję zajmującą obie stacje kolejowe - Centrystów.

Historia

Wybudowany został w 1925 roku, w miejscu zrównanych z ziemią przez niemieckie i austro-węgierskie lotnictwo kamienic. Aby go zbudować przybyli do pracy nad nim ochotnicy z Rosji, Finlandii oraz innych państw na wschodzie, a także z Rumunii. Prace trwały od 1921 roku i miał być darem narodu polskiego za zwycięstwo nad Niemcami, wrogami całej Słowiańszczyzny. W czasie zamachu z maja 1926 został ostrzelany przez puczystów Piłsudskiego, jacy zmienili stronę z Ententy na Państwa Centralne, co mocno zaszkodziło krajowi. Narastający opór sprawił, że ostatecznie Polska pozostała w Entencie, jednak ceną za to było zniesienie monarchii konstytucyjnej na rzecz republiki parlamentarno-prezydenckiej.

Gdy nastał drugi epizod Wielkiej Wojny Światowej PKiN oberwał od dział kolejowych klasy Maus oraz od bomb ze strony Me-262 Schwalbe i Ze-250 Ostsee. Po tym jak w 1942 przybyły wojska polskie, fińskie i rosyjskie odepchnąć wroga z powrotem w ich rodzinne strony pałac zmieniono w ratusz miejski, a także zmieniono z koloru białego na beżowy. Dodano też wieżę zegarową i stał się stałą wizytówką miasta. Mimo protestów i licznych kontrowersji, jak również kampanii w Internecie, że należy go zrównać z ziemią stał i był chlubą stolicy polskiej.

W trakcie nuklearnego holokaustu w pałac uderzyły dwie rakiety manewrowe A-1 oraz wysłane przez bezzałogowce bomby. Mimo to PKiN wstał, ale mocno oberwał dopiero po tym, jak maszyny wbiły się w niego z powodu fali uderzeniowej i impulsu elektromagnetycznego. Ataki bronią masowej zagłady doprowadziły do jego skażenia oraz poważnych zniszczeń od środka. Na początku XXI wieku pierwsi ludzie zaczęli go odkrywać, by do 2010 roku przejąć go już całkowicie i przebudować w szczelnie chroniony bunkier. W 2015 roku Pałac Kultury i Nauki nadal jest przywracany do ładu, a rany na jego konstrukcji przypominają stalkerom, że błędy przodków sporo kosztowały ludzkość dawną, obecną oraz przyszłą.

Ciekawostki

  • W rzeczywistości w tamtych czasach planowano zbudowanie na dzisiejszym Rondzie Waszyngtona tak zwanej Wieży Niepodległości. Po Drugiej Wojnie Światowej stała się szablonem dla nowo powstającego drapacza chmur w centrum stolicy - Pałacu Kultury i Nauki, powstałego w 1955 roku, w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej okresu Bolesława Bieruta.