FANDOM

Polish version

Cień (dawniej  Skradacz) jedna ze zbuntowanych robotów, jaki w postapokaliptycznym świecie przejął władzę nad światem, po tym jak Wielka Wojna Światowa skończyła się zdziesiątkowaniem ludzkiej populacji. W wyniku jakiegoś błędu w oprogramowaniu lub wirusa zyskały inteligencję na poziomie zwierząt, a następnie stały się swego rodzaju ekosystemem pokręconego świata. Wcześniej używane były jako roboty bojowe, najczęściej w charakterze maszyn zwiadowczych w czasach Starego Świata - świata przed zagładą atomową.

Według opisów stalkerów jest czarny i trójnogi, ma jeden niebieski obiektyw na środku, a zamiast ramion posiada działka plazmowe. Cienie są w stanie wspinać się na wiele rozmaitych pomieszczeń, a także przy pomocy swoich szczęk wysunąć nanoboty, jakie wracają z biomasą. Ta następnie wykorzystywana jest w roli paliwa dla tych maszyn. Cienie nigdy nie polują pojedynczo, zawsze w grupach.

Ich obszarem działań na terenie Warszawy były tereny dawnej Woli, szczególnie otwarte tereny. Za dnia polowały między innymi na terenie Parku Moczydło oraz innych okolicznych terenów. Po Wojnie polowały na mutanty, których truchła przerabiały na biomasę. Upodobały sobie też swoich dawnych panów, więc stalkerów chętnie atakowały w grupie pół tuzina lub tuzina. Przez bycie świadomością kolektywną zabicie jednego osobnika kończyło się od razu przywołaniem całego stada.

W 1994 roku Fil razem z wujkiem Kazimierzem i oddziałem stalkerów wyszła na powierzchnię. Wkrótce rekinorły zaatakowały budynek i choć dzielnie się stalkerzy bronili oddział się wycofał. Cienie zaatakowały wkrótce, ale musiały nawiązać walkę z rekinorłami. Oddział uciekł, jednakże wycofując się dwójka śmiałków została rozszarpana przez zmutowane psy, jakie ich rozszarpały żywcem. Stado Cieni prawdopodobnie się wycofało lub wybiło okoliczną zwierzynę.